Όλοι οι μαθητές του σχολείου μας συμμετέχουν σε Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας. Το πρώτο διδακτικό δίωρο κάθε Παρασκευή οι μαθητές ενός από τα τμήματα των τάξεων του σχολείου μας επισκέπτεται τη Σχολική Βιβλιοθήκη για να συμμετάσχουν σε φιλαναγνωστικές δράσεις. Το πρόγραμμα των δράσεων υλοποιείται από την Υπεύθυνη της Σχολικής Βιβλιοθήκης κα Άννα Κορακή σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων τμημάτων. Κύριος σκοπός η οικοδόμηση θετικής σχέσης παιδιού και βιβλίου μέσω της αισθητικής απόλαυσης λογοτεχνικών κειμένων. Ταυτόχρονα, βασική επιδίωξή μας είναι να ενισχύσουμε την επικοινωνία μεταξύ των μαθητών με αφορμή θέματα που αναδύονται από λογοτεχνικά κείμενα συμβατά με το ηλικιακό επίπεδο των μαθητών μέσω της διαλογικής συζήτησης και άλλων παιδαγωγικών δραστηριοτήτων παιγνιώδους μορφής.
Βιβλιοπαρουσιάσεις των μαθητών των τάξεων Γ1 και Γ2 στους συμμαθητές της τάξης τους
Βιβλιοπαρουσιάσεις των μαθητών του Δ1 σε συμμαθητές τους και σε μαθητές μικρότερων τάξεων
Οι μαθητές της ΣΤ2 τάξης προτείνουν αγαπημένα τους βιβλία φιλοτεχνώντας δικά τους εξώφυλλα και οπισθόφυλλα
Προβολές ταινιών στη Σχολική Βιβλιοθήκη
Στη Σχολική μας Βιβλιοθήκη κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων προβάλλονταν περιοδικά οι ταινίες μικρού μήκους με τίτλο «Τα φανταστικά ιπτάμενα βιβλία του κου Μόρις Λέσμορ» και «The girl who hates books» (Το κορίτσι που μισούσε τα βιβλία). Όλοι οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να απολαύσουν τις ταινίες οι οποίες είχαν ως θέμα το βιβλίο και τη σχέση μας με αυτό.
Εβδομάδα Εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου
Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου αφιερώσαμε δύο εβδομάδες σε δράσεις φιλαναγνωσίας με τους μαθητές μας (27/3-7/4/2023). Αναρτήθηκε σε χώρους του σχολείου η αφίσα για την Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, η δημιουργία της οποίας εφέτος ανατέθηκε από Ελληνικό Τμήμα της ΙΒΒΥ- Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και μετά από έγκριση της ΙΒΒΥ-Διεθνούς Οργάνωσης για τη Νεότητα, στον συγγραφέα Βαγγέλη Ηλιόπουλο και την εικονογράφο Φωτεινή Στεφανίδη.
Amelie Javaux
Με τους μαθητές του Β2 και του Α-Δ Μονοθεσίου και σε συνεργασία με τις δασκάλες τους κα Ελένη Κρυσταλλόγιαννη και κα Αργυρώ Μπουρού αναπτύξαμε δίωρες δράσεις φιλαναγνωσίας με αφορμή το βιβλίο της Amelie Javaux την Παρασκευή 10/2/2023 και 17/2/2023 αντίστοιχα. Ο εκφοβισμός που ασκεί μια μεγαλύτερη μαθήτρια του σχολείου Άγκνες στη μικρή Σάρλοτ έδωσε το έναυσμα για τη συζήτησή μας.
Οι μαθητές διερεύνησαν τις σχέσεις μεταξύ των ηρώων του βιβλίου, αναγνώρισαν συναισθήματα, αναζήτησαν τους λόγους που τα προκαλούν. Στη συνέχεια έκλεισαν ερμητικά στο ξύλινο μπαούλο τις «λέξεις που πονάνε» ενώ επέλεξαν να τοποθετήσουν στο διάφανο ντουλάπι, που θα μας τις θυμίζει διαβάζοντάς τες, εκείνες τις λέξεις ή φράσεις που βοηθούν να αισθανόμαστε όμορφα και να αναγνωρίζουμε τα χαρίσματα των άλλων. Επικοινώνησαν με τη Σάρλοτ και την Άγκνες γράφοντας τους ένα γράμμα, ζωγράφισαν το δικό τους εξώφυλλο για το βιβλίο και επινόησαν τους δικούς τους διαλόγους με τη βοήθεια της εικονογράφησης του βιβλίου.
Το κοντολαίμικο κοτσύφι
Την Παρασκευή 02/12/2022 υποδεχτήκαμε στη Σχολική Βιβλιοθήκη τους μαθητές του Α1 με τη δασκάλα τους κ. Μαρία Ρεβίνθη. Το βιβλίο που διαβάσαμε ήταν «Το κοντολαίμικο κοτσύφι» της Λίλης Λαμπρέλλη, από τις εκδόσεις Πατάκη.
Μια στιγμή ησυχίας σ΄ έναν κόσμο γεμάτο τσακωμούς έδωσε τη δύναμη σ΄ ένα μικρό κοτσύφι να βγει από το αυγό του και να περπατήσει προς την αληθινή ζωή – πέρα από το χωράφι με τις τσουκνίδες που τσιμπάνε με τη χλεύη τους, πέρα από τον βάλτο όπου μπορείς να κολλήσεις για πάντα. Χάρη στη φιλία, έφτασε στη λιμνοθάλασσα – εκεί που πετάνε τα πουλιά.
Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους
Την Παρασκευή 09/12/2022 και 16/12/2022 εργαστήκαμε με τους μαθητές του Α2 και ΑΒ 3θεσίου και τις δασκάλες τους κα Αρυρώ Χαμακιώτη και κα Κυριακή Γιαλαμά. Το βιβλίο μας αυτή τη φορά ήταν «Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους» του Νικόλα Ανδρικόπουλου, από τις εκδόσεις Καλέντη.
Η ζωή του πρωταγωνιστή γινόταν κάθε μέρα όλο και πιο δύσκολη. Από τη δουλειά του τον έδιωξαν γιατί ήταν διαφορετικός. Από τα μαγαζιά τον έδιωχναν γιατί ήταν διαφορετικός. Στις συγκοινωνίες δεν τον δέχονταν γιατί ήταν διαφορετικός. Οι φίλοι του έπαψαν να τον κάνουν παρέα γιατί ντρέπονταν που ήταν διαφορετικός. Κι αυτός ρωτούσε τον εαυτό του: Τώρα πρόσεξαν ότι είμαι διαφορετικός; Πρέπει να γίνω ένας ίδιος μες τους ίδιους. Όμως ήταν αυτό η πραγματική λύση στο πρόβλημά του; Ένα παραμύθι αντιρατσιστικό που μιλά για την ξενοφοβία, την αποδοχή της διαφορετικότητας και τον αλληλοσεβασμό των ανθρώπων αλλά και του ίδιου μας του εαυτού.
Η μέρα που έγινα κι εγώ λύκος
«Η μέρα που έγινα κι εγώ «λύκος» ήταν ο τίτλος του βιβλίο που διαβάσαμε την Παρασκευή 02/02/2023 με τους μαθητές του Β1 και τη δασκάλα κα Μαρία Μιχαηλίδου. Πρόκειται για μια ιστορία της συγγραφέα Javaux Amelie, από τις εκδόσεις Δεσύλλα, για τον σχολικό εκφοβισμό αλλά και τη δύναμη της φιλίας. «Δεν έχουν μόνο τα παραμύθια κακό λύκο. Έχει έναν και το σχολείο μου» μας λέει η Σαρλότ, η μικρή ηρωίδα. «Τη λένε Άγκνες και τριγυρίζει με την αγέλη της. Για να βάλω ένα τέλος στις κοροϊδίες της και να βρω κι εγώ φίλους, έφτασα να γίνω κι εγώ… «λύκος». Στο σχολείο, η Σάρλοτ ακούει λέξεις που κόβουν σαν δόντια κοφτερά, κι έτσι νιώθει έναν κόμπο που όλο μεγαλώνει. Θα βρει άραγε τρόπο να νικήσει τον φόβο και τον θυμό;
Το πέρασμα
Με τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης και την κα Βάια Στεργιοπούλου εργαστήκαμε στο βιβλίο της Λίλης Λαμπρέλλη «Το πέρασμα» από τις εκδόσεις Πατάκη.
Το πέρασμα πέντε γυναικών και ενός μωρού – γιαγιά, μάνα, τρία μικρά κορίτσια κι ένα αβάφτιστο αγόρι – από το Αϊβαλί στη Μυτιλήνη το 1922 με βάση πραγματικές μαρτυρίες. Οι εφτά άντρες της οικογένειας έμειναν πίσω και δεν άφησαν κανένα ίχνος, σαν να τους ρούφηξε η γη. Αυτό το πέρασμα μοιάζει με τις ματριόσκες, τις ρώσικες κούκλες-φωλιές που η καθεμιά τους κρύβει πολλές μικρότερες, γιατί όσο ανοίγεις τις φωλιές της ιστορίας, τόσο βρίσκεις ότι τα καταχωνιασμένα περάσματα είναι πολλά. Η βασική αφηγήτρια είναι η μεγαλύτερη από τα τρία κορίτσια, η Ελένη, εννιά χρονών εκείνη τη σημαδιακή χρονιά…
Η Βιβλιοθήκη βγαίνει στην Αυλή!
Από την Παρασκευή 09/12/2022 και κάθε Παρασκευή «Η βιβλιοθήκη βγαίνει στην αυλή». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα φιλαναγνωσίας που σχεδιάστηκε, οργανώθηκε και υλοποιείται με συνεργασία εκπαιδευτικών και μαθητών από τις Α΄, Δ΄ και ΣΤ΄ τάξεις. Στο πρώτο διάλειμμα όλοι οι μαθητές μας έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν βιβλία στην αυλή του σχολείου από τους «Βιβλιοφύλακές» μας. Οι Βιβλιοφύλακες είναι οι μαθητές που αναλαμβάνουν κάθε εβδομάδα να βγάλουν στην αυλή τα βιβλία που μένουν στα αζήτητα, αδρανή και ανενεργά στο έπιπλο της Σχολικής Βιβλιοθήκης. Με αυτόν τον τρόπο η Βιβλιοθήκη «ζωντανεύει» και διευρύνεται, προσεγγίζοντας όλους τους μαθητές και προσφέροντάς τους ένα ακόμη έναυσμα να επιλέξουν και να διαβάσουν ένα βιβλίο που θα προκαλέσει το ενδιαφέρον τους.
Ιπτάμενα Αναλόγια
Στο πνεύμα των προηγούμενων δράσεων περιλαμβάνονται τα Ιπτάμενα Αναλόγια στην αυλή του σχολείου μας, τα οποία ξεκίνησαν την περσινή σχολική χρονιά από τους μαθητές και την υπεύθυνη εκπαιδευτικό του Ομίλου Φιλαναγνωσίας, και φιλοδοξούν να τοποθετήσουν το βιβλίο, ως έννοια, ως αντικείμενο, ως εικόνα, ως ερέθισμα, στη ζωή των μαθητών μας. Τα βιβλία στα αναλόγιά μας ανανεώνονται περιοδικά.