Μέσα από διαφορετικές θεωρητικές αλλά και βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές  μαθαίνουν τους κανόνες της σύγχρονης ενδεδειγμένης και υγιεινής διατροφής για την ηλικία τους. Ξεπερνώντας τα στενά όρια του «τι πρέπει να τρώω», ενημερώνονται για τον τρόπο παραγωγής και παρασκευής γευμάτων με σκοπό την επιλογή ενός τρόπου διατροφής που θα συμβάλλει στην ορθολογική χρήση των πρώτων υλών και των ανθρωπίνων πόρων, επιλογή που φαντάζει μονόδρομος στην εποχή της αυξανόμενης ενεργειακής και οικονομικής κρίσης  σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα με την υγιεινή διατροφή, οι μαθητές ευαισθητοποιούνται ώστε να υιοθετήσουν έναν υγιεινό τρόπο ζωής που αυξάνει την ενέργειά τους και την ικανότητα να φροντίσουν οι ίδιοι τον εαυτό τους σε καθημερινό επίπεδο. Τελικά, θα είναι εκείνοι που θα μπορέσουν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο να βελτιωθούν οι συνήθειες τόσο της οικογένειάς τους όσο και της σχολικής κοινότητας μακροπρόθεσμα.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Βασιλική Μαρινοπούλου (ΠΕ70)

Ημέρα / Ώρα Διεξαγωγής: Κάθε Δευτέρα, 13.30-15.00 (2 διδακτικές ώρες)

Τάξεις που απευθύνεται ο Όμιλος: Γ’, Δ’, Ε’

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/-τριες με την ολοκλήρωση του ομίλου θα μπορούν:

  • να υιοθετήσουν μια πιο υγιεινή διατροφή
  • να εξοικειωθούν με την έννοια της βιώσιμης διατροφής
  • να κατανοήσουν την αναγκαιότητα της υιοθέτησης βιώσιμων διατροφικών συνηθειών και την απόλυτη συσχέτιση αυτών με την προστασία του περιβάλλοντος
  • να εργάζονται αποτελεσματικά σε ομάδες, να συζητούν και να συνεργάζονται.
  • να εντοπίζουν πληροφορίες σε ψηφιακούς πόρους και να αντιπαραβάλλουν αυτές.
  • να υπολογίζουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα παραγωγής διαφόρων τροφίμων.
  • να παρουσιάζουν τις γνώσεις τους, χρησιμοποιώντας ψηφιακά μέσα.

Διδακτική μεθοδολογία

  • Εισήγηση-Συζήτηση-Ερωταποκρίσεις
  • Προβολή παρουσιάσεων, βίντεο, πληροφοριών σχετικών με το αντικείμενο.
  • Ομαδικές δραστηριότητες όπως κολάζ, παρουσιάσεις, σύνθεση ποιημάτων κ.λ.π.
  • Ομαδικές δραστηριότητες προετοιμασίας διαφόρων γευμάτων στο σχολείο
  • Συνεργασία με άλλα σχολεία

Αναλυτικό Πρόγραμμα (με  συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης από Οκτώβριο μέχρι Μάιο/Ιούνιο)

  • Γνωριμία με το αντικείμενο και τον τρόπο λειτουργίας του ομίλου και χωρισμός σε ομάδες για το σύνολο του έτους (2 ώρες)
  • Διερεύνηση προϋπάρχουσας γνώσης για τις έννοιες της υγιεινής και της βιώσιμης διατροφής. (2 ώρες)
  • Ορισμός της βιώσιμης διατροφής- έννοια- αναγκαιότητα- σύνδεση με το περιβάλλον- παρουσίαση συνεπειών του σύγχρονου τρόπου διατροφής- τρόποι υιοθέτησης βιώσιμων διατροφικών συνηθειών (10 ώρες)
  • Συμμετοχή σε διαδικτυακό σεμινάριο του ΚΠΕ Ιεράπετρας- Νεάπολης με θέμα τη βιώσιμη διατροφή (2 ώρες)
  • Συμμετοχή σε δίκτυο σχολείων για τη βιώσιμη διατροφή.
  • Εισαγωγή εννοιών όπως τροφοχιλιόμετρο, αποτύπωμα άνθρακα, υδάτινο αποτύπωμα των τροφίμων και ασκήσεις υπολογισμού αυτών για διαφορετικές κατηγορίες τροφίμων (2 ώρες)
  • Παραγωγή υλικού και ομαδικών εργασιών σχετικά με τη βιώσιμη διατροφή (κολάζ, ποίημα, ψηφιακές παρουσιάσεις) (4 ώρες)
  • Κοινές δράσεις με ομίλους περιβάλλοντος του σχολείου (6 ώρες)
  • Κοινές δράσεις με άλλο σχολείο (μαγειρικές παρασκευές και κοινή εξόρμηση πικ νικ διαδικτυακά) (2 ώρες)
  • Μαγειρικές παρασκευές στην τάξη και σε εξωτερικούς χώρους του σχολείου (20 ώρες)

Διδακτικό υλικό (έντυπο και ηλεκτρονικό)

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

https://www.wwf.gr/ti_kanoume/anthropos/diatrofi/

https://padlet.com/kpeierap/padlet-fvd4byplahbrbzh5/wish/2952339985

Ειδικοί εξωτερικοί συνεργάτες

  • ΚΠΕ Ιεράπετρεας Νεάπολης
  • Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας- Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο
  • Δημοτικό Σχολείο Λογκανίκου Λακωνίας

Τρόποι αξιολόγησης μαθητών

  • Ενεργός συμμετοχή στις δράσεις του ομίλου.
  • Εκδήλωση ενεργού ενδιαφέροντος και ανάληψη πρωτοβουλιών.
  • Αδιάλειπτη παρουσία στις εργασίες του ομίλου.

Τρόπος αξιολόγησης του ομίλου

Συμμετείχαμε στην παρουσίαση των ομίλων του σχολείου προσφέροντας φρέσκια «σπιτική- σχολική λεμονάδα» φτιαγμένη από τους μαθητές του ομίλου στους επισκέπτες του περιπτέρου μας και παρουσιάζοντας τους μέσω ipad όλα όσα μάθαμε για την βιώσιμη διατροφή παροτρύνοντας τους για την υιοθέτηση διαφορετικών διατροφικών συνηθειών.

Τελικά παραδοτέα

  • Βιβλίο συνταγών για όλα τα παιδιά του ομίλου
  • E-book σχετικά με τη βιώσιμη διατροφή