Στο πλαίσιο δικτύωσης Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων υπό την αιγίδα της Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ), υπογράφηκε τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2023 στη Λαμία σχετικό Σύμφωνο Συνεργασίας μεταξύ του 1ου Δωδεκαθεσίου Ραλλείων και του 16ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Λαμίας.

Σύμφωνα με το Πρωτόκολλο Συνεργασίας, οι δύο σχολικές μονάδες θα σχεδιάζουν και θα υλοποιούν δράσεις που θα απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: θα ανταλλάσσουν καινοτόμους μεθόδους διδασκαλίας, θα εκπονούν κοινά προγράμματα στο πλαίσιο των ομίλων αριστείας, δημιουργικότητας και καινοτομίας, θα υλοποιούν από κοινού ενδοσχολικές διαδικτυακές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, και θα διοργανώνουν κοινές διδακτικές επισκέψεις σε σημεία ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος που σχετίζονται με κοινές δράσεις των εκπαιδευτικών των δύο σχολείων.

Για τον συντονισμό των απαραίτητων ενεργειών σχεδιασμού και υλοποίησης των δράσεων που απορρέουν από τη συνεργασία ορίζονται ως Υπεύθυνες η κα. Ρέλλια Μαρία, Διευθύντρια του 1ου Δωδεκαθέσιου Ράλλειων Πειραματικών Δημοτικών και η κα. Ζαρκάδα Μαρία, Διευθύντρια του 16ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Λαμίας. Στην υλοποίηση των επιμορφωτικών δράσεων θα συμβάλλουν επίσης ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Φθιώτιδας κ. Μάκης Γκούμας και ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ70 Δασκάλων κ. Χρίστος Μαρκαντώνης.

1η Κοινή Εκπαιδευτική Δράση: Διδακτική επίσκεψη στις Θερμοπύλες

Την Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024, οι μαθητές/μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί της Δ’ Τάξης των δύο σχολικών μονάδων πραγματοποίησαν κοινή εκπαιδευτική επίσκεψη στις Θερμοπύλες – συγκεκριμένα, στο Κέντρο Ιστορικής Ενημέρωσης Θερμοπυλών.

Το Κέντρο περιλαμβάνει τρεις αίθουσες, τις εφαρμογές των οποίων έχει επιμεληθεί το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Η συλλογή του εκπαιδευτικού υλικού είναι βασισμένη στην ιστορία του Ηροδότου και σε αρχαιολογικές έρευνες.

Στην πρώτη αίθουσα, που ονομάζεται Λεωνίδας, οι μαθητές παρακολούθησαν ένα βίντεο, διάρκειας περίπου επτά λεπτών, το οποίο τους ενημέρωσε για τη λειτουργία του Κέντρου, καθώς και για το τι θα έβλεπαν στη συνέχεια, στις άλλες αίθουσες του Κέντρου Ιστορικής Ενημέρωσης.

Στη δεύτερη αίθουσα, που ονομάζεται Διηνέκης τα παιδιά, φορώντας ειδικά γυαλιά, παρακολούθησαν ταινία εικονικής πραγματικότητας (virtual reality), διάρκειας δεκαπέντε λεπτών, στην οποία προβάλλονται ιστορικά στοιχεία για τη Μάχη των Θερμοπυλών, τον πολεμικό εξοπλισμό των Ελλήνων, τη διάβαση της Ανοπαίας οδού, την έκβαση της μάχης. Στη συγκεκριμένη σκηνή τα παιδιά αισθάνθηκαν σα να ήταν παρόντες και να παρακολουθούσαν τον Εφιάλτη να οδηγεί μέσα στη νύχτα τους Πέρσες από την Ανοπαία Οδό στη Δυτική Πύλη και το λόφο του Κολωνού.

Στην τρίτη αίθουσα, που ονομάζεται ‘Θερμοπύλες’, τα παιδιά μπόρεσαν να ενεργοποιήσουν με την αφή τις οθόνες ειδικών διαδραστικών τραπεζιών και να λάβουν με τρόπο εύληπτο όλες τις πληροφορίες σχετικά με την ιστορία της Μάχης, αλλά και το γενικό ιστορικό περίγραμμα των Περσικών Πολέμων, τα αίτια των Πολέμων, να δουν τη ναυμαχία του Αρτεμισίου, να μάθουν για τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα, ποιοι ήταν οι 300, πώς ήταν ο οπλισμός τους, ποιες ήταν οι κινήσεις των δύο στρατών και πώς παρατάχθηκαν την ώρα της μάχης καθώς και πολλά άλλα, με έναν τρόπο απρόσμενα διασκεδαστικό.

Στη συνέχεια, μαθητές και εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν το σύγχρονο μνημείο του Λεωνίδα αλλά και τον Λόφο Κολωνού, απέναντι από το μνημείο, έναν χαμηλό λόφο που έχει ταυτιστεί με τον Κολωνό, όπου διεξήχθη η τελική φάση της μάχης των Θερμοπυλών. Η μορφή του λόφου του Κολωνού, όπου έλαβε χώρα η τελική φάση της μάχης του 480 π.Χ. έχει αλλάξει ριζικά από την αρχαιότητα έως σήμερα, λόγω κατασκευής αλλεπάλληλων αμυντικών έργων στο χώρο, σε διάφορες εποχές, γεγονός που βεβαιώνει τη σπουδαιότητά του ως στρατηγικού σημείου άμυνας. Η μικρή ανασκαφική έρευνα του 1939 στον παραπάνω λόφο απέδωσε πλήθος σιδερένιων και χάλκινων λογχών και αιχμών βελών του 5ου αι. π.Χ., πολλές από τις οποίες ανήκουν σε ανατολικούς τύπους. Σύμφωνα με την αφήγηση του Ηρόδοτου εκεί τάφηκαν οι πεσόντες της μάχης των Θερμοπυλών και προς τιμή τους στήθηκε λίθινος λέων και τρία ενεπίγραφα μνημεία. Σήμερα την κορυφή του λόφου κοσμεί αναπαράσταση του επιγράμματος του Σιμωνίδη του Κείου.

Η εκπαιδευτική δράση συνεχίστηκε με επίσκεψη και εκπόνηση σχετικών δραστηριοτήτων σε ψηφιακή μορφή, στο Πειραματικό Σχολείο της Λαμίας. Συγκεκριμένα, οι μαθητές/μαθήτριες των δύο σχολικών μονάδων μυήθηκαν στον μαγικό κόσμο της Εικονικής Πραγματικότητας και συνομίλησαν με τον Λεωνιδα, 2.500 χρόνια μετά τη μάχη των Θερμοπυλών. Υπεύθυνος για το πρόγραμμα ήταν ο Σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης του 16ου Πειραματικού Σχολείου Λαμίας κ. Χρίστος Μαρκαντώνης, ενώ τη συνάντηση προλόγισε η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Στερεάς Ελλάδας κ. Ελένη Μπενιάτα.

2η Κοινή Εκπαιδευτική Δράση: Διδακτική επίσκεψη στη Σαλαμίνα

Την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024, οι μαθητές/μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί της Δ’ Τάξης των δύο σχολικών μονάδων πραγματοποίησαν κοινή εκπαιδευτική επίσκεψη στη Σαλαμίνα – συγκεκριμένα, στο Κέντρο Ψηφιακών Εφαρμογών για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, πρωτοπόρος φορέας στις καινοτόμες τεχνολογίες και με πολυετή πείρα στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς εκπόνησε τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, τη μουσειολογική μελέτη, την παραγωγή των εκθεμάτων, καθώς και τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων από το Τμήμα Μουσειοπαιδαγωγών του Ιδρύματος για τη «Ναυμαχία της Σαλαμίνας».

Το Μουσείο, το οποίο έχει ξεκινήσει ήδη τη λειτουργία του, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μία εντυπωσιακή παραγωγή εικονικής πραγματικότητας η οποία αναπαριστά την ιστορική ναυμαχία, καθώς και εκπαιδευτικές διαδραστικές επιφάνειες με καινοτόμο σύστημα προβολής διαδραστικού περιεχομένου οι οποίες επιτρέπουν την ταυτόχρονη παρακολούθηση και ενεργό συμμετοχή πολλών επισκεπτών. Μέσω των εφαρμογών αυτών, ο επισκέπτης αντλεί πληροφορίες για το ιστορικό πλαίσιο της μάχης, μαθαίνοντας τι προηγήθηκε και τι ακολούθησε, καθώς και το πώς αυτή επηρέασε την ιστορική εξέλιξη.

Οι μαθητές περιηγήθηκαν στους χώρους του Μουσείου και στη συνέχεια παρακολούθησαν την ψηφιακή εφαρμογή για τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

Επισκέφθηκαν επίσης το Μοναστήρι της Φανερωμένης και το σπίτι του Άγγελου Σικελιανού, στο οποίο εκπόνησαν κοινή συνεργατική δράση με την ξεναγό.